Responzívna stránka nutnosť!

Responzívna stránka nutnosť!
15. augusta 2017 Ján Bača

BUDÚCNOSŤ WEBU V MOBILOCH

Trend v podobe návštevnosti mobilnej verzie webových stránok cez smartfón, tablet či podobné zariadenia, ktorých rozmery nedosahujú veľkosť stolových monitorov a notebookov sa neustále stupňuje. Vo vyspelých krajinách, vrátane Slovenska sa tiež nezadržateľným spôsobom zvyšuje počet obyvateľov vlastniacich mobilný telefón. Podľa najnovšieho prieskumu je na našej zemeguli dokonca viacej mobilov ako ľudí! Počet mobilných pripojení dosiahol hranicu 7,24 miliardy, čím prekonal počet obyvateľov našej planéty, čo potvrdzuje aj overená správa z portálu GSMA Intelligence. Vďaka týmto neúprosným číslam treba jednoznačne konštatovať, že mobilná verzia webu nie je už len prepychovým doplnkom ale pomaly sa stáva nevyhnutným štandardom, ktorý nesmieme brať na ľahkú váhu. Prinášame vám niekoľko informácií, prečo je najvyśší čas prispôsobiť vašu stránku webovému rozhraniu v mobilných telefónoch.

ATRAKTÍVNA MOBILNÁ VERZIA WEBOVÝCH STRÁNOK

Na výslnie bohatého „onlinového“ sveta sa dostáva prispôsobovanie webových stránok širokému spektru mobilných telefónov tých najrôznejších značiek. V niektorých západných krajinách sa dokonca už objavili weby, ktorých jedinečný vzhľad je navrhnutý iba v mobilnej verzii. Čo je to vlastne mobilná verzia webu a v akých rozdieloch sa zásadne líši od klasických internetových stránok?

Mobilná verzia webu je samostatne spracovaná online stránka prispôsobená menšiemu rozlíšeniu rôznych mobilov. Poväčšine ide o jednoduchšiu verziu samotného webu s ohľadom na ovládanie dnešných telefónov, ktoré sú v drvivej väčšine dotykové. Diametrálnym rozdielom medzi klasickým webom a mobilným je datové a grafické vykresľovanie, ktoré je pri mobilnej verzii webu omnoho jednoduchšie. Na mobilných zariadeniach sa pri tomto spôsobe riešenia zobrazuje iná verzia webu ako na notebookoch a na monitore počítača. Štúdie ukázali, že používatelia preferujú mobilné verzie stránok hlavne pre komfortné nakupovanie, vyhľadávanie a zábavu.

Mobilná verzia vašej webstránky umožní návštevníkom pristúpiť k vašej prezentácii v nenáročnej, priehľadnej verzii, kde návštevníkov nebudú otravovať malé tlačítka a kde nemusia zbytočne namáhať zrak nad malými textami. Ďalej môžu zabudnúť na miniatúrne položky v menu, ktoré sa nedajú ani rozklikať, malé náhľady produktov, malé fotky či malé okná pri vypĺňaní formulára. Namiesto načítavania zbytočných obrázkov alebo málo podstatných objektov sa v mobilnej verzii návštevníkovi zobrazia len najdôležitejšie časti stránky a hlavne, návštevníci nebudú už musieť čakať na zdĺhavé načítanie webovej stránky. Návštevníci mobilnej verzie webu nemajú pri sebe myš ani pohodlnú klávesnicu, keďže takýto web používajú mimo domu. Displej ich mobilov je niekoľkonásobne menší ako monitor, ich pripojenie na internet je pomalšie a celkový výkon zariadenia je omnoho nižší. Pri prezeraní mobilnej verzie webu však tieto nedostatky nezohrávajú žiadnu rolu.

Najpodstatnejšie výhody responzívnej web stránky:

Rýchlosť

Používanie mobilnej web stránky prináša omnoho rýchlejšie reakcie celého systému ako u iných internetových verziách. Po internete sa prenáša podstatne menej dát ako u klasického webu (až 10x menej) a informácie sa načítajú rýchlo aj na pomalom internete.

Ovládateľnosť

Návštevníkom sa zobrazuje jednoduchá a prístupná verzia, vďaka ktorej sa bezproblémovo dostanete k jednotlivým položkám.

Priehľadnosť

Texty sú dostatočne veľké, ľahko sa čítajú. Bez problémov nájdete veľké tlačítka ako nákupný košík, prihlásenie do webu, registrácia, zabudnuté heslo, pridanie komentára či detail produktu.

Efektívnosť

Dosah na mobilných zákazníkov znamená, že si môžu kedykoľvek stiahnuť vašu ponuku, urobiť rezerváciu, poslať vám objednávku alebo si jednoducho nájsť, kde sa vaša prevádzka nachádza

Všestrannosť

Prezentácia webovej stránky je variabilná a kompatibilná so všetkými druhmi mobilných telefónov tých najrôznejších značiek. Je lepšie optimalizovaná pre mobilné zariadenia z hľadiska používateľského rozhrania a použiteľnosti.

ALTERNATÍVA V PODOBE RESPONZÍVNEJ VERZIE WEBU

Ak chcete zachovať všetky dôležité informácie, obrázky či iné položky malých podstránok vášho webu, ktorý má perspektívu v mobilných zariadeniach, jediným východiskom ostáva responzívna verzia webu.

Responzívny web je úprava existujúceho webu a dizajnu tak, aby sa samostatne, čiže automaticky prispôsoboval veľkosti každej obrazovky, na ktorej je zobrazený. Web sa v danom zariadení zobrazí inak len na základe veľkosti zobrazovanej plochy. S touto verziou to však nie je také jednoduché ako sa na prvý pohlaď môže zdať! Výhodou síce je už spomenutá flexibilita, preukázaná v zachovaní pôvodnej štruktúry a poskytnutí rovnakého obsahu, no s responzívnym dizajnom treba rátať už vo fáze plánovania novej webstránky. Úprava už raz vytvorených internetových stránok do responzívnej verzie, ktoré pri výrobe neboli optimalizované pre mobilné zariadenia, je bez zmeny dôležitých parametrov a optimalizácií dozaista nemožná. Často sa potom stáva, že návštevník sa na stránke nemôže zorientovať alebo jednoducho nemôže nájsť čo hľadá, je otrávený a bez akejkoľvek možnosti riešenia tohto problému. Takáto úprava internetových stránok je teda časovo a aj finančne náročnejšie ako to býva u mobilných verziách webových stránok.

BEZ MOBILNEJ VERZIE WEBU SA UŽ NEPOHNETE!

Nemáte mobilnú verziu vašej webovej stránky a neplánujete tento „status“ v blízkej budúcnosti vôbec meniť? Ste presvedčení, že vaša stránka takýto nadštandardný „doplnok“ nepotrebuje, pretože nijako to nezmení postavenie stránky a tým jej celkový primárny cieľ či poslanie? Čím skôr na toto mylné konštatovanie zabudnite! Prečo?

Gigantický celosvetový vyhľadávač od spoločnosti Google mení od 21.4.2015 svoj algoritmus. Rozhodol sa totiž, že vo výsledkoch vyhľadávania bude na mobilných zariadeniach uprednostňovať weby, ktoré budú pre tieto zariadenia optimalizované! Ak je Vaša web stránka dostatočne optimalizovaná pre mobilné zariadenia (smartfóny, tablety a pod.), tak automaticky sa dostávate na vyššie pozície v celkových výsledkoch vyhľadávania. Naopak, ak váš web takouto optimalizáciu ani zďaleka neoplýva, výhodnému „ratingu“ v najpoužívanejšom prehliadači čím skôr zamávajte.

Takýto zásadný čin od spoločnosti Google sa pri zohľadnení neustále sa zvyšujúceho dopytu po smartfónoch pravdupovediac dal očakávať. V roku 2014 sa na celom svete predalo viac ako 250 miliónov tabletov a cez 1 miliardu mobilných telefónov. Internetoví užívatelia zo Slovenska vykonali na weboch meraných výskumom za rok 2014 takmer 1,7 miliardy zobrazení stránok. Najviac návštevníkov zaznamenala v marci kategória spravodajstvo, ktorú navštívilo viac ako 2,5 milióna slovenských užívateľov.

O nutnosti mať mobilnú verziu webu sa „pošuškávalo“ už od roku 2010 no až teraz, po takmer piatich rokoch sa tento revolučný počin stal realitou. Podniky, ktoré tento faktor doteraz zámerne prehliadali a podceňovali, majú konečne poriadny dôvod na zásadnú zmenu, ktorá dokáže zabezpečiť modernú atraktivitu a výhodné postavenie webových stránok. Ide návštevníkom vašich stránok o rýchlosť ich načítania, keď sa nachádzajú v teréne len s pomalým prístupom na internet? Chcete, aby mali okamžitý prístup k vášmu spravodajskému portálu, novinám či e-shopu z mobilov a tabletov? Alebo si myslíte, že keď vás ľudia hľadajú na mobile, stačí im len nájsť vaše otváracie hodiny, cenník či stránku kontaktu? Už viac neváhajte a zabezpečte aj vy mnohonásobne väčší dosah na vašich zákazníkov pomocou mobilnej verzie webovej stránky.