Google nie je iba slovo či značka, ale pojem!

Google nie je iba slovo či značka, ale pojem!
15. augusta 2017 Tomáš Harčarík

Užitočný, gigantický, inovatívny! Presne takýto je najznámejší internetový prehliadač s názvom Google. Dokázal sa niekto počas čo i len prvého kontaktu s online svetom vyhnúť šiestim farebným písmenám, pod ktoré neustále vpisujeme kľúčové slová pri vyhľadávaní požadovaných stránok? Asi ťažko. Google si za veľmi krátky čas dokázal získať neuveriteľné množstvo online užívateľov, ktorí sa dennodenne na tento prehliadač vracajú a spoliehajú na jeho užitočné služby. Vo vyhľadávači neustále pribúdajú nové internetové stránky, čo predstavuje čoraz väčšiu základňu surfujúcich ľudí.

Ohromný progres spoločnosti

Písal sa rok 1995, kedy sa 22-ročný Larry Page, absolvent Michiganskej univerzity, stretol na Stanforde s o rok mladším Sergeyom Brinom, ktorý ho mal prvý deň štúdia sprevádzať. V ten deň títo dvaja „machri“ ešte netušili, aké je ich stretnutie dôležité. Larry a Sergey začali spolupracovať na vyhľadávači s názvom BackRub, ktorý neskôr podľa matematického výrazu, pozostávajúceho z čísiel jedna a sto núl, premenovali na „Google“. O pár rokov neskôr zverejnil časopis PC Magazine článok, že Google „má zvláštny talent poskytovať extrémne relevantné výsledky“ a v roku 1998 vyhlásil spoločnosť v ankete 100 najlepších webových stránok za vyhľadávač, ktorý sa oplatí používať.

„V prvom roku Google bolo v priemere za jednu sekundy vyhľadávaných 30-50 stránok, dnes je ich za ten istý čas vyše milión!“ (entrepreneur.com) 

Miliardové obraty!

Medzinárodná telekomunikačná únia pre agentúru AFP potvrdila, že „vševedka“ Google v dnešnej dobe navštevuje približne 2 miliardy ľudí! V júli roku 2004 dokázal Google hľadať v 4,28 miliardách stránok, 880 miliónoch obrázkov a 885 miliónoch správ z diskusných skupín, čo činí cez 6 miliárd položiek. Dnes je na Google online viac ako 21 miliárd webových stránok! V roku 2011 činil obrat spoločnosti 37,905 miliardy USD, pričom zisk dosahoval 9,737 miliardy USD. Teraz je rok 2015. Viete si približne predstaviť celkový obrat a zisk Google dnes? Asi si to radšej ani nechcime predstaviť, pretože sa mnohým z toho čísla zatočí v hlave. Alebo keď tak veľmi chcete… Hodnota Google dnes činí 66, 434 miliardy USD!

„V roku 1999 sa zakladatelia Google snažili spoločnosť predať inej spoločnosti s názvom Excite iba za 1 milión dolárov. Excite ponuku odmietol, pretože v nej nevidel potenciál.  (zaujimavysvet.sk)

„Vygoogli“ si čo chceš

Americká spoločnosť Google pochopiteľne patrí medzi tie najväčšie a najhodnotnejšie spoločnosti sveta. Popularita Googlu dosahuje také rozmery, že sa dnes už používa sloveso „googliť“ v zmysle hľadať na Internete. Deklarovaným cieľom celého tohto „šialenstva“ je roztriediť všetky informácie na svete, urobiť ich všeobecne prístupnými či užitočnými. Okrem webových stránok dokáže vyhľadávač prehľadávať aj obrázky, diskusné skupiny, spravodajské servery, videá a ponuky on-line predaja. Kvôli počtu webov si vývojári v spoločnosti Google dlhšiu dobu „lámali hlavu“ s tým, ktorá stránka by mala byť vyššie a ktorá zas nižšie v celkovom postavení pri vyhľadávaní z pomedzi stránok konkurenčného zamerania.

„Google bol v začiatkoch uložený na desiatich 4 GB pevných diskoch, dnes register zaznamenáva vyše 100 miliónov GB dát.“ (entrepreneur.com) 

Jedna webová stránka je ako jedna kvapka v mori!

Google funguje ako nezávislý robot a neustále „snorí“ celý internetový obsah. Získané údaje a obsah stránok neukladá pasívne do databáz, ale systematicky vyhodnocuje a triedi podľa množstva kritérií. Výsledkom sú interné indexy, ktoré dávajú jednotlivým stránkam svoje „bodovanie“ a na základe tohto bodovania sú zoradené stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Aj preto sa čoraz viacej administrátorov webových stránok obracia na odborníkov pre tzv. SEO (search engine optimization) optimalizáciu, ktorí vám nastavia systém spravovania stránky tak, aby za pár dní poľahky predbehla konkurenciu a vybudovala si v ratingu vyhľadávania naozaj atraktívnu pozíciu.