Povedzme si to otvorene. Dnešné sociálne siete už ani zďaleka nepripomínajú to, čo pár rokov dozadu, a už vôbec nie to, čo pri ich zrode. Dizajnovo sa možno moc nezmenili, no čo sa týka funkcie a zamerania ich priorít, ostal rovnaký len názov, inak pomaly nič. O tom, ako sa najznámejšie sociálne siete premenili na hybnú silu celosvetového marketingu, sme už písali. Avšak o tom, ako a prečo to vlastne všetko začalo, sme sa ešte nezmienili.
Facebook využíva už vyše 1,5 miliardy ľudí!
Všetci ste už určite zachytili, ako to bolo vtedy, keď bol napríklad taký Facebook ešte v plienkach. Kto by sa však aj napriek bohatým zdrojom k primárnej podstate tejto sociálnej siete nedostal, odporúčame si pozrieť zaujímavý film The Social Network, ktorý bol natočený podľa skutočnej udalosti. V ňom sa totiž dozviete, ako študent Zuckerberg spustil Facebook zo svojej internátnej izby, ktorý pôvodne slúžil len študentom Harvardovej univerzity. Naprogramovanie mu údajne trvalo menej ako dva týždne. Za taký istý čas ho začala využívať polovica školy, preto systém rozšíril na univerzity Yale a Stanford. Keďže sieť zaznamenala nevídaný záujem, prístup bol onedlho otvorený pre všetkých pozemšťanov. Tí sa začali vyžívať hlavne v pridávaní osobných fotiek z každodenného života, ktoré tak dali tvrdým spôsobom kopačky súkromiu. Dnes je však pohľad na nástenku Facebooku trochu iný.
Viete prečo Facebook kúpil Instagram?
Keď najbližšie budete rolovať nástenku Facebooku (pravdepodobne to bude ešte dnes :D), skúste z prvých desiatich príspevkov, ktoré sa vám zobrazia, aspoň na prstoch jednej ruky napočítať osobné obrázky vašich priateľov či len ľudí, ktorých poznáte. Tým prstom sa nejak nebude chcieť ísť hore. Väčšina z príspevkov bude totiž spravodajského, reklamného či prezentačného typu v podobe rôznych blogov, infografiky alebo videa. Pomaly, ale iste, kvantové zdieľanie osobných fotiek na Facebooku posúva do úzadia čoraz viac používaný Instagram či Snapchat, ktoré sú prioritne zamerané práve na fotky. Pri pohľade na množstvo potencionálnych zákazníkov rolujúcich Facebook sa niet prečo tejto postupnej transformácii čudovať.
97% úspešných firiem využíva sociálne siete marketingovo
I keď sa pred pár rokmi sociálnym sieťam neprikladala taká vážnosť ako dnes, postupne sa stali nevyhnutnou súčasťou marketingu. Každá z nich je jedinečná, má svojich typických používateľov, fungujú na nej špecifické formy obsahu a ponúka firmám rôzne možnosti prezentovania. Veľa firiem však ešte stále význam sociálnych sietí podceňuje. Čím skôr si dôležitosť sociálnych sietí a ich marketingu uvedomia, tým lepšie pre nich, keďže môžu výrazne pomôcť pri podpore povedomia o značke a budovaní imidžu. O tom, aké siete sú tie najvhodnejšie, ako ich najefektívnejšie využiť a čo prinášajú najnovšie trendy, sa už čoskoro dočítate v druhej časti o sociálnych žralokoch v marketingovom oceáne.