Lezú ti reklamy hore krkom? Vyhoď poistky!

Lezú ti reklamy hore krkom? Vyhoď poistky!
15. augusta 2017 Andrea Guzlejová

Dnes začneme pekne od podlahy. Dosť bolo totiž sentimentálnych rečičiek o číslach a faktoch typu koľko ľudí denne navštívi tú alebo hentú stránku alebo koľko videní má ten či onen youtuber so svojim videjkom o tom, čo sa ukrýva v kinder vajíčku. Viac by nás malo zaujímať, akým brutálnym spôsobom sa taká digitálna reklama stáva „Bohom“ v oblasti celosvetovej reklamy!

Kto by veril v Online?

Keď Darwinova „opičia“ planéta Zem ešte nepoznala internet, krikľavé farby nákazlivých reklám sme mohli pozorovať v novinách, časopisoch a neskôr v prostredníctvom pohyblivých obrázkov v telke. Prečo sme ale tu zakomponovali Charlesa Darwina, ktorý sa zapísal do dejín ako pôvodca teórie evolúcie? No preto, lebo tak ako tento vedec v nikoho nikdy neveril, ani ostatní vedci či ľudia neverili, že v reklamnom priemysle môže existovať niečo na takej úrovni, ako je tomu dnes. To však len do momentu, kým na zem nezostúpil ten najvyšší menom „Online“.

Surfuje vyše 3 miliardy ľudí!

Ako si ale my môžeme dovoliť pasovať online do takejto velebenej pozície? Veľmi jednoducho. Počas najbližších pár rokov by totiž digitálna reklama mala podľa očakávaní odborníkov i štatistov predbehnúť tú televíznu a tým sa tak stať najväčším hráčom v oblasti akejkoľvek reklamy vo vesmíre. Na americkom a britskom trhu už v roku 2014 prekročili investície do online médií 50% z celkových mediálnych výdavkov. Sú preto vyššie, než investície do TV. Netreba sa teda čudovať, že pozornosť nielen tých najväčších firiem, ale aj menších spoločností, sa stále viac a viac sústreďuje na digitálny marketing.

Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Paradoxom však ostáva, že napriek neprebernému množstvu médií, neuveriteľným možnostiam vizualizácie či technologickej vyspelosti je dnes oveľa ťažšie uspieť s reklamou ako v minulosti. Digitálne médiá nám výrazne zvýšili možnosti, no zároveň vytvorili reklamný a komunikačný kanál média mixu. Ľudia tak majú možnosť nájsť výrobok skôr ako ho začnete predávať, spýtať sa na skúsenosti s ním iných ľudí a urobiť si názor predtým, ako vybudujete značku a urobíte prvý obchod.

Svätá trojica: Online, Google a Facebook

Podnikavcom tiež nehrá do karát, že na poli digitálnej reklamy stále viac dominujú iba dvaja hráči. Digitálny Boh, čiže online, zoslal na tento svet najskôr Google a potom aj Facebook, aby dennodenne prinášali posolstvo v podobe gigantického mediálneho priestoru. Bláznivým faktom je, že sú ešte v plienkach, najmä pokiaľ sa jedná o spoločnosť Facebook, ktorej digitálne príjmy z reklám počas minulého roka rástli o 59%. Naozaj sa jedná o nesúmerný rast ostatných mediálnych spoločností. Ikonické značky, ako sú The New York Times ešte dokonca dnes bojujú s plným prechodom na digitálny obsah, pričom ročne z online reklamy zarobia len 200 miliónov dolárov. (zdroj:financnytrh.com)

Digitálna generácia neveriacich Tomášov

A keďže digitálnu reklamu ešte stále porážajú odporúčania priateľov, kvety v rajskej záhrade online priemyslu sa ani zďaleka nepribližujú k ružovým farbám. Ľudia si totiž radšej vyberajú značky produktov alebo služieb sami, ako by mali dať na reklamu. Štúdia Forrester Research z minulého roku uvádza, že až 61% Európanov sa o značke rozhoduje na základe odporúčaní od priateľov. V USA sa odporúčaním známych riadi až dokonca 70% ľudí. Naopak, len u 8% Európanov zaváži pri rozhodovaní o značke reklama na internete.

A čia je to vina? Vaša, vaša…

Aj takto sa nám už smeje a ešte aj dlho bude smiať zubatá online reklama, ktorú v močiari nepotopí ani silák Jakub z Perinbaby. A nepomôže mu ani neustále sa zvyšujúci počet ľudí využívajúcich AdBlock. Totálne ironické, miestami až srandovné je, že blokovanie reklám má aktívne až 45% marketérov! Úsmevné to je hlavne pred sviatkami, keď tým „blockerom“ horí pod pätami a na poslednú chvíľu naháňajú darčeky. Vtedy im reklamné svetielka nevadia. Či už ale niečo blokujeme alebo nie, či sa nám reklamy zdajú zdĺhavé, škaredé alebo zbytočné, v blízkej budúcnosti sa ich „kázaniu“ len ťažko vyhneme. Lepšie skôr bude, keď si na ne začneme zvykať. A možno im raz aj začneme veriť.