Nepýtajte sa, či vám influencera treba, ale akého influencera treba

Nepýtajte sa, či vám influencera treba, ale akého influencera treba
12. júla 2018 Patrik Boďo

Aj vy by ste chceli zo svojho podnikania vyťažiť čo najviac, že? Možnými cestami sa snažíte ovplyvňovať svoju cieľovku, no nie vždy to ide podľa vašich predstáv. Prichádza čas vziať na pomoc nového „kolegu“, ktorý to za vás urobí. Prichádza čas zavolať na pomoc influencera.

Lúhovanie aj ovplyvňovanie zároveň

O influenceroch sa hovorí čím ďalej tým viac. Predtým to boli len blogeri a YouTuberi, teraz nám nedajú dýchať influenceri. Najskôr si ale rozpitvajme dopodrobna slovo a význam. Presnejšie si rozoberme anglické slovko „Infuser“, teda čajové sitko. A teraz sa zamyslite, či to nemá podobný význam s „influence“. Anglický slovník hlása, že ide o „ovplyvňovanie“, čo však od „lúhovania“ nie je tak ďaleko. Aj vy predsa chcete zo svojho podnikateľského zámeru „vylúhovať“ čo najviac príjemných benefitov, alebo nie?

Kto to je, čo to je?

A hlavne čo vášmu podniku influencer môže priniesť? Ide o osobu pohybujúcu sa na nete, ktorá vlastní a vytvára určitý kanál a skrze neho komunikuje so sledovateľmi. Akonáhle okolo sebe nazhromaždí väčšie publikum, stáva sa potenciálnym partnerom v propagácii produktov a služieb. V podstate môže byť vplyv takéhoto človeka porovnateľný s vplyvom celebrít. To, čo odporúča, zrazu chcú aj ostatní. Na rozdiel od celosvetovo známych tvárí je však taký človek oveľa dostupnejší, práca s ním je neporovnateľne jednoduchšia, osobnejšia, dôvernejšia, rýchlejšia a predovšetkým lacnejšia.

Spolu s popularitou influencera rastie, pochopiteľne, aj cena. Je však len a len na vás, či zvolíte cestu menej známej osoby s veľkým počtom fanúšikov, alebo rovno nejakú „drahú“ celebritu.

Najefektívnejšie cielenie

Spolupráca môže byť ústna či písomná, ale aj zmluvná. Stačí influencerovi poskytnúť produkt na vyskúšanie alebo finančný bonus, že bude propagovať konkrétne veci alebo priamo obchodnú značku. Táto osoba, ktorá už má vplyv na produkt, informuje o produkte prostredníctvom fotky, videa, ale aj článku, práve na svojich sociálnych sieťach.

Iste si kladiete otázku, či má takýto marketing efekt? Ak si porovnáte ovplyvňovanie marketingu napr. s PPC alebo bannerovou reklamou, je jednoznačne cielenejšia. Oslovuje sa podstatne menšia skupina ľudí, no títo „konkrétni“ ľudia sú oveľa lepší na konečnú konverziu. Jednoducho oveľa lepšie sa penetruje cieľová skupina, pričom jej prístup k reklame je pozitívnejší. Okrem toho sa výborne posilňuje meno značky, ktorá sa tak výrazne dostáva do podvedomia ľudí, konečných zákazníkov a používateľov.

A čo je na tom všetkom najlepšie? Štúdia o príspevkoch influencerov na sociálnych sieťach ukázala, že ich väčšina užívateľov nevníma ako ľudí s reklamnými žvástami, ale stále ako svojich obľúbených influencerov. Výsledky štúdie zverejnil server Marketing Land s odkazom na Open Influnce, ktorý výskum vykonal s 514 americkými respondentmi, ktorí na sociálnych sieťach sledujú nejakých influencerov.

Koho vybrať a nepopáliť sa?

Je úplne bežné prelustrovať si budúceho zamestnanca. Influenceri by nemali byť výnimkou. Firmy by sa mali pozrieť na vzdelanie, prácu, kreatívne kompetencie, imidž. Ako ľudia konkrétneho influencera majú radi.

V matematike aj marketingu platí, že by mal existovať vyvážený pomer medzi followermi vašej influence hviezdy a počtom lajkov/interakcií, ktoré má na svojich postoch. Niekto, koho sledujú tisíce ľudí, by nemal mať iba pár srdiečok bez akéhokoľvek komentára. Ak nesedia čísla, preč od nich. Značí to, že influencer je neefektívny alebo si kúpil fanúšikov. Vplyv na publikum a veľkosť publika si netreba mýliť.

Dôležité ale je, aby onen influencer mal už predtým vybudovanú silnú dôveru, ktorá fanúšikom umožní pochopiť, kedy len sprostredkováva reklamu alebo keď sám nejaký produkt či službu naozaj hodnotí a používa.

Nečakajte, kým vám najlepších niekto „vyfúkne“

Bolo len otázkou času, kedy marketingový svet uchopí novú ťažnú silu a pretvorí ju na influence marketing. Značky tak dnes majú na výber z veľkého množstva influencerov. Pred očami sa nám v reklamách mihajú mená ako GoGo, Selassie, Zrebný & Frlajs, LucyPug a mnoho ďalších. Verejne známe osobnosti s tisícami followerov. Čo tisícami. Státisícami!

Dobrou ukážkou toho, ako veľké agentúry a značky vedia investovať peniaze do reklamy práve prostredníctvom influencerov, je okrem YouTube aj Instagram. Zdá sa, akoby každý druhý profil patril nejakej amatérskej fitness športovkyni, ktorá priebežne zverejňuje fotografie svojho vyrysovaného brucha s krabičkou diétneho čaju v zábere. Títo ľudia sa tešia pozornosti často až miliónov ľudí z celého sveta, čo je pre každú agentúru skvelou príležitosťou.

Podľa magazínu Convince And Convert je každý jeden dolár investovaný do kampane s influencerom zhodnotený až 6,5-násobne, čo je neuveriteľné číslo. Zároveň tvrdí, že marketing s influencermi je najrýchlejšie rastúcou komunikačnou platformou, ktorá navyše celkom ničí zaužívané a v značnej miere konzervatívne stereotypy v reklame.

Už teda nie je aktuálnou otázkou, či je influencer pre vašu značku vhodný a na prospech veci, ale to, KTORÝ influencer bude kľúčovým „zamestnancom“ vášho úspechu.

Zdroj: forbes.sk, webovy-servis.cz, elitesolutions.sk, unitedlife.sk
Foto: shutterstock.com