Či už sedíte na záchode, čakáte v MHDečke alebo si len pochutnávate na obľúbenej šálke kávy po ceste do práce, z každej strany na vás číhajú logá. Sú totiž všade okolo nás, vyhnúť sa im nedá. Každý deň s nimi vstávame a zaspávame. Preto sme sa konečne odhodlali bližšie priblížiť, načo je rôznym spoločnostiam vlastne logo a prečo by ste aj vy mali začať rozmýšľať nad jeho tvorbou.
Je to iba písmo alebo značka s písmom?
Pojmy logo a logotyp sú medzi sebou pomerne často zamieňané. Preto je potrebné si na začiatok uvedomiť práve význam týchto dvoch slov. Logo je grafická značka, ktorá tvorí symbol zapamätania. Logotyp sa zas skladá z grafickej značky a názvu označujúceho spoločnosť, produkt alebo značku. Logo sa tak v určitých prípadoch môže používať samostatne, pokiaľ to, samozrejme, dovoľuje manuál, ktorý je k nemu vytvorený.
Komplikované vs. jednoduché
Pri vytváraní grafického návrhu loga často dochádza k rozporu názorov grafických dizajnérov. Jedna skupina hovorí, že čím je logo jednoduchšie, tým je aj podstatne účinnejšie. Iní si zas myslia, že použitie zložitejších tvarov vytvára akúsi jedinečnosť a prepracovanosť, čo dodáva konečnému výsledku ešte o čosi honosnejší dojem.
Predtým, než sa pustíte do vytvárania samotnej koncepcie loga, je potrebné spoznať spoločnosť, ktorej ho chcete dať kresliť. Okrem toho treba dobre vnímať to, na akých produktoch či propagačných materiáloch sa bude logo tlačiť. Netreba hneď naletieť na vábivé reklamy od rôznych „béčkových“ logo-tvorcov. Pamätajte, že logo je vaša značka, vaša identita, váš charakter, ktorý vás nebude sprevádzať pár dní, ale niekoľko rokov.
Ďalej je dôležité si určiť, na aké účely bude logo používané. Ak bude značka prezentovaná na väčších plochách, ako sú plagáty či billboardy, môžeme kľudne využiť zložitejšie tvary. Avšak ani táto myšlienka nie je pravidlom. Hlavný bod, ktorý rozhoduje o zložitosti loga, by sa mal opierať o fakt, aby si spotrebiteľ to logo zafixoval do pamäti. Vďaka jednoduchosti dokáže grafický dizajnér urobiť logo viacúčelovejšie a následne ho využiť aj na vizitky, odznaky alebo formou malých ikon na webových stránkach.
Dobré písmo nenechávajte na náhodu
Typografia je spôsob, akým si napísaná myšlienka prepožičiava vizuálnu formu. Vďaka množstvu a variáciám dostupných písiem môže výber prvkov tejto vizuálnej formy výrazne ovplyvniť čitateľnosť myšlienky a čitateľov dojem. Typografia totiž dotvára celkový charakter spoločnosti. Vzbudzuje emócie, symbolizuje umelecké, politické, ale aj filozofické smery. V dnešnej dobe určite nemôžeme hovoriť o typografii ako o statickej forme. Aj táto zložka sa každodenne vyvíja a príchodom nových foriem dodávajú grafickému návrhu modernú podobu.
Aj logo treba chrániť!
Nezabúdajte tiež na pár rád, ktoré dokážu dojem z loga ešte o čosi zvelebiť. S logom je to ako v galérii. Porovnajte si maľovaný obraz, ktorý je ohraničený paspartou a obraz, ktorého okraj je zakončený priamo rámom obrazu. Čo vám viac vyniká?
Trefa do čierneho farebného
Logo sa štandardne vytvára vo 2 alebo viacerých alternatívach. Jedna čiernobiela verzia a druhá farebná. Na výber správnej farby a kombinácie treba mať doslova kumšť. Predovšetkým sa vyvarujte farbám, ktoré by neboli dostatočne viditeľné.
Platia jasné pravidlá
Výsledkom každej profesionálnej spolupráce „na úrovni“ medzi klientom a grafickou firmou by mal byť jednotný logomanuál. Čo tento výraz obsahuje? Logomanuál je popis, ktorý nám určuje ako správne používať logo, aby sme zachovali jednotný vizuálny štýl prezentácie firemnej spoločnosti. Sú v ňom obsiahnuté konkrétne príklady používania loga a logotypu v praxi. Logomanuál je teda komplexný návod na použitie pre spoločnosť, ktorá si logo objednala.
Nachádzajú sa v ňom taktiež presne definované farby, typografia či príklady nesprávneho používania, aby sa predišlo narušeniu jednotného vizuálu. Firma je povinná riadiť sa pravidlami vypísanými v dodanom logomanuáli a to vo všetkých formách vnútornej aj vonkajšej komunikácie firmy s verejnosťou.
Kvalitné logo musí byť moderné, nadčasové a v neposlednom rade by malo byť originálne. Odlišuje vás od konkurencie a posúva v rebríčku sympatií. Aj preto nesmie byť v žiadnom prípade zameniteľné s iným logom či značkou! A hlavne nezabúdajte, že logo je symbol organizácie, ktorý ako prvý vizuálne oznamuje o akú firmu či produkt ide. Každá svetová spoločnosť už svoje úspešné logo má. A čo vy?
Marek Hrebík, Graphic design
foto: behance.net