Mávate aj vy pocit, že by ste potrebovali deň minimálne o 20 hodín dlhší na to, aby ste stihli všetky pracovné úlohy? Deň natiahnuť samozrejme nedokážete. Jediné s čím viete začať, a to hneď, je sa naučiť, ako pracovnú dobu vyžmýkať omnoho efektívnejšie.
Výhovorka vs. výhovorka na výhovorku
Vonku je abnormálne pekne, všetci sú na dovolenke a vy musíte sedieť v kancelárii, pretože práca sa proste sama neurobí? V poriadku! Je pochopiteľné, že to v takomto prípade každého ťahá všade inde, len nie za svetlom, ktoré vyžaruje tak jedine váš pracovný počítač. V takejto situácii sa pri slabšom výkone práce ešte dá prižmúriť oko. Horšie je to vtedy, keď nie ste efektívni či je vonku slnko, alebo padajú krúpy, či z neba padajú snehuliaci, traktory a pod. Vtedy sa kreatívnym výhovorkám vo vašej hlave medze nekladú, že? Je to ale blud, blud a ešte raz blud!
Produktivitu neriešime len u nás v Bajane, efektívny výkon práce riešia spoločnosti po celom svete. Minimálne na Slovensku a v Čechách (Visibility, Forbes, Lidovky a pod.) sme sa inšpirovali tými najlepšími a vyskladali sme puzzle, ktoré vám „od piky“ pomôže zmeniť spôsob náhľadu na prácu.
Na začiatku bolo svetlo a tým svetlom bolo…
…plánovanie! Ak chcete, aby vaša práca bola efektívna, musíte si vytvoriť plán. Vstaňte o 15 minút skôr a zamyslite sa, čo by ste mali urobiť presne v tento deň. Keď je ale budíček o 15 min. skôr nerozlúsknuteľným orieškom, urobte to večer pri ležaní v posteli miesto toho rolovania Facebooku. O nič podstatné za ten čas neprídete! Stanovte si 3 hlavné priority pre daný deň a niekde si ich zapíšte. Je mnoho šikovných aplikácií (To Do List+, Any.do, Wunderlist, Evernote atď.), ktoré vám s tým pomôžu. Keď si zadáte prácu ešte večer, sami uvidíte, ako ľahšie dokážete zaspať.
K plánovaniu patrí ešte vytýčenie si presného pracovného času. Ak budete vedieť, že musíte končiť o štvrtej, budete pracovať oveľa efektívnejšie. Budete mať menšiu tendenciu premrhať čas zbytočným hundraním alebo surfovaním po internete.
Bez organizácie priorít ste stratení
Ale počkať. Organizovanie a plánovanie je predsa veľmi podobné. Možno sa pýtate, či je potrebné sa venovať týmto podobným zmyslom v toľkých riadkoch. Odpoveď je jednoznačne kladná! Dobre naplánované úlohy s organizáciou ostatných pochodov je 70% úspechu. A to nie je malé číslo.
Každý deň by ste si mali organizovať podľa svojich telesných rytmov. Vysporiadajte sa so zložitými úlohami vo chvíli, kedy máte najviac energie. Pre väčšinu z nás to znamená hneď ráno, potom čo ste oddýchnutí a naraňajkovaní. Menej náročné úlohy si odložte na neskôr, až bude hladina vašej energie klesať, typicky poobede.
Rutina znie hrozne, ale funguje. Tým, že si ju zorganizujete a s odstupom času aj na ňu pekne zvyknete, máte vyhraté! Pomôžete si k vyššej výkonnosti a efektivite. Vytvorte si napríklad základné pravidlá pre kontrolu e-mailov, prácu s dokumentmi, ale napríklad aj s kolegami. (zdroj: forbes.cz)
Lepší, výkonnejší, úspešnejší
A hlavne s tučnejšou peňaženkou vo vrecku! Plánovanie a organizovanie je za nami, prejdime teraz o niečo stručnejšie k ďalším podstatným podmienkam efektívneho výkonu v práci:
Nadopujte sa vitamínmi
Ak má do niečoho skutočne význam investovať čas, tak je to vyvážená strava. Vedci z Brigham Young University totiž zistili, že zamestnanci, ktorí jedia nezdravú stravu, majú počas pracovnej doby o 66% nižšiu produktivitu.
Robte si prestávky
Verte, že človek, ktorý robí pravidelné prestávky v zamestnaní, je výkonnejší. Ak pracujete na počítači celý deň, mali by ste si robiť 5 minútové prestávky každú hodinu. Doprajete pauzu nielen svojim očiam, ale uľavíte tiež zápästiu a chrbtici.
Upratujte si stôl
Ak budete mať na stole a vo svojom počítači poriadok, nebudete musieť strácať drahocenný čas hľadaním vecí, priečinkov a súborov. To isté platí pri upratanej emailovej schránke.
Prispôsobte si pracovné prostredie
Vedci z University of Exeter skúmali, aký vplyv má pracovné miesto na produktivitu v zamestnaní. Čo zistili? Pracovné miesto, ktoré si zamestnanci môžu sami prispôsobiť, dvíha produktivitu až o 32%.
Vyhnite sa pesimistom, konfliktom a emóciám
Šibeničné termíny, nepríjemné schôdzky, náladový šéf, hrubý zákazník, nefungujúci počítač. Nemali by ste však z toho robiť žiadnu drámu. Zmierte sa s tým, že takéto veci sa môžu stať, nič sa nezmení a robte si svoju prácu v pokoji ďalej. Okrem toho existujú ľudia, ktorí si dokážu celý čas len sťažovať alebo ku všetkému pristupovať s pesimizmom. Skúste sa im úplne vyhnúť alebo odrezať svojho pesimistického kolegu protiargumentmi.
Polož ten mobil, resp. vyhoď von oknom!
Srandou na tom všetkom je, že vyššie spomenuté rady a typy na dosiahnutie efektívnej práce nemusíte dodržať na 100%, aby ste sa zlepšili. Najväčším žrútom vášho drahocenného času sa totiž v poslednej dobe stal jednoznačne mobilný telefón. Hoci sme vďaka nemu v neustálom spojení s kolegami a máme prehľad o všetkých e-mailoch, produktivita totálne trpí. Bez svojho mobilného zariadenia sme v práci o 26% výkonnejší! Dokazuje to psychologický experiment vykonaný na univerzitách v nemeckom Würzburgu a anglickom Nottinghame, ktorý zadala spoločnosť Kaspersky Lab. (zdroj: novinky.cz)
Na druhej strane brehu stoja slúchadlá, cez ktoré môžeme v práci počúvať hudbu. Slúchadlá nasadené v práci sú viac než len univerzálnym znamením naznačujúcim “nerušiť”. Sú tiež nevyhnutným doplnkom pre tých, ktorí chcú z pracovného dňa dostať čo najviac. Správne zvolená hudba a zvuk môžu okrem toho zvyšovať pracovný výkon a zabezpečiť, že pracovný deň ubehne rýchlejšie.
Pamätajte, že vyrušovanie je najväčší nepriateľ efektivity. Mohlo by sa zdať, že tá minútka, kým odpoviete niekomu na otázku je zanedbateľná. Keď sa človek dostane do určitého flow-u a niekto ho z toho vytrhne, trvá ďalšie desiatky minút, kým sa do toho stavu opäť dostane. Ak chcete byť výkonní vo svojej práci, musíte mať dobre nastavený time-manažment. Správne nastavený time-manažment si následne vyžaduje sebadisciplínu pri jeho dodržiavaní. K sebadisciplíne sa dopracujete, ak ste dostatočne motivovaní. Túto motiváciu musí v sebe nájsť už ale každý sám. (zdroj: visibility.sk)