Pitvanie sociálnych sietí, časť 5. Prečo fotiť? Lebo Instagram!

Pitvanie sociálnych sietí, časť 5. Prečo fotiť? Lebo Instagram!
17. septembra 2017 Ján Bača

Prečo fotiť? Lebo Instagram!

Ďalšia časť pitvania sociálnej siete zaživa bude rýchla, stručná, no podstatná a jasná! Prečo? Pretože médiá, ktoré sme vám doteraz predstavili (Pinterest, Tumblr, Snapchat, Twitter), sa vo vodách pod Tatrami zatiaľ ešte len presadzujú. To je dôvod, prečo sme ich museli rozpitvávať o čosi drsnejšie. Instagram, ktorý bude kráľom nasledujúcich riadkov, výrazne prerazil nielen na západe, ale i u nás. Aj preto ho nejak dopodrobna už predstavovať netreba. Po rýchlom zoznámení teda prejdeme rovno k veci a načrtneme, aké výhody si pre nových užívateľov Instagramu už netrpezlivo brúsia zuby.

Cvak, cvak… a bolo hotovo!

Po ďalšom náročnom dni programovania mal Kevin Systrom nervy na kašu. Písal sa jún roku 2010 a už sedem mesiacov pracoval na sociálnej aplikácii typu Foursquare, ktorá sa však nikam nehýbala. Zo zúfalstva sa Systrom a jeho kolega Mike Krieger systém rozhodli nechať tak a namiesto toho vyvinúť nový nástroj na zdieľanie fotografií. (zdroj: Forbes) Pôvodný zámer Instagramu kopíroval ostatné sociálne siete a spočiatku bol žubrienkou medzi ostatnými rybkami. Sieťka však bola chytená celebritami, ktoré ju dokázali vykŕmiť do podoby veľryby, s ktorou sa chce každý odfotiť.

Za 6 rokov existencie vyše 400 mil. užívateľov

“Instagram je rýchly, pekný a zábavný spôsob, ako sa podeliť o zážitky s priateľmi a rodinou.” Presne táto kúzelná formulka na vás vybehne na oficiálnej stránke Instagramu. Ale prečo by klasicky-suchá veta mala byť dokonca čarovná? To nevieme, no v roku 2012, kedy známe chlapčisko Mark Zuckerberg kúpil Instagram za 1 mld. dolárov, mu sieť vtedy ešte s takmer nulovými príjmami, učarovala ako nič iné. No a i keď sa tento krok zo začiatku mohol zdať riskantný, vyplatilo sa. Dnes má totiž Instagram omnoho vyššiu hodnotu.

Žiaden palec hore, ale „like“ priamo zo srdca!

Kto by predsa nevedel, Instagram je aplikácia na zdieľanie fotografií dostupná na mobiloch s operačnými systémami iOS, Windows Phone 8 a Android, aj keď bola vytvorená predovšetkým pre iPhony. Možno ju však využiť aj na počítači. V súčasnosti je možné pridávať okrem fotografií aj videá v max. dĺžke 15 sekúnd. Svoju popularitu však na začiatku získala jednoduchým aplikovaním rôznych filtrov, ktoré z obyčajných momentiek urobia príťažlivé zábery. Dnes existuje síce mnoho sietí, čo sa opičia po Instagrame a aspoň trochu sa mu chcú podobať, no je to zbytočné. Základňa maškrtných jazýčkov ideálne namixovanej instantnej polievky je veľmi silná.

Instagramu prepadlo a stále prepadá čoraz viac ľudí. Obľúbili si ho nielen tí, pre ktorých je fotenie všetkého a všade celoživotným poslaním, ale aj tí, ktorí si len vytvoria účet a pozorujú ostatných „umeleckých“ fotografov. Takéto zdieľanie fotiek má radu neodškriepiteľných výhod:

  • Žiadne zbytočné slová či texty
  • Stále na očiach veľkého množstva ľudí
  • Jednoduchá úprava obrázkov
  • Sila hastagov, ktoré sú stavebnými kameňmi
  • Intímny prehľad osobností

Najsilnejší srdiečkujú. Patríš medzi nich?

Treba si uvedomiť, že s raketovo rastúcim počtom užívateľov Instagramu, rastie aj jeho potenciál. Pochopili to už aj tie najsilnejšie značky vo svojom odbore ako National Geogfraphics, ktorých sleduje už vyše 5 mil. užívateľov, ďalej Victoria´s Secret (4,5 mil.), Nike (4 mil.) či Starbucks (3,8 mil.). Ani pre nich nie je 400 mil. užívateľov Instagramu zanedbateľné číslo. 55% žien a 45% mužov z populácie dennodenne zdieľa vo svojom profile viac ako 80 mld. fotiek. Na Instagrame môžu zaujať výrobcovia alebo predajcovia potravín, nápojov, módne a kozmetické značky, bary i reštaurácie, hudobné skupiny, kníhkupectvá, atď. Najlepšie sa samozrejme zadarí značkám, ktoré môžu prezentovať svoje produkty vizuálnym spôsobom. Ak si niektoré firmy neuvedomia dôležitosť Instagramu teraz, časom budú ľutovať. A čo ty, poslal si už niekomu srdiečko?