Google, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft. Bitka o moc medzi digitálnymi velikánmi IT sveta už nie je len o virtuálnych číslach či rôznych updateových vychytávkach. Do boja boli vypustené digitálne roboty, ktoré budú bojovať o umelú inteligenciu aj vo vašom zariadení.
Svet IT „out“, svet AI „in“
Information Technology má potenciál sa zmeniť na Artificial Intelligence, teda umelú inteligenciu. Aspoň vládcovia digitálnych „manufaktúr“ v IT svete vidia dnes primárny potenciál na zmenu. Interakcia používateľov s ich zariadeniami a aplikáciami sa rýchlo mení na obojstrannú konverzáciu, aj vďaka „botom“, akých majú Microsoft, Facebook a ďalší. Na rozdiel od „appiek“, softvérové roboty, nazývané boty, fungujú v prostredí komunikačných služieb, ako je Facebook a jeho Messenger (900 miliónov používateľov) alebo Microsoft a jeho Skype (300 miliónov). A čo jedna z najväčších technologických firiem, teda Google?
Google si verí, ale…
…ani mu nič iné nezostáva. Gigantický prehliadač síce oplýva populárnym Gmailom (viac ako miliarda používateľov), moderný systém posielania správ, ktorý majú konkurenti, je zatiaľ ešte v plienkach. Aj napriek tomu sú tvorcovia v Google nastavení tak, že na konci vojny to bude práve farebný prehliadač, ktorý sa na „spojencov“ bude dívať z piedestálu. Umelá inteligencia je totiž pre Google už niekoľko rokov témou číslo jeden, pričom do základných stavebných dielov, ako je rozpoznávanie hlasu, pochopenie jazyka a preklad do reči strojov, investoval omnoho skôr ako jeho rivali.
Žiaden Hitler či Mussoliny, dnes jedine Pichai!
Včera chlapec stojaci na skútri s otcom držiacim riadidlá a s matkou sediacou na sedadle s mladším synom v lone predierajúci sa chaotickými cestami indického mesta Chennai, dnes vizionár s cieľom zasadnúť po vojne s korunkou na hlave a žezlom v ruke na trón v kráľovstve umelej inteligencie. Sundar Pichai, novopečený CEO Google, tvrdí, že firma je pripravená zjednotiť všetky svoje zbrane do jedného významného produktu, ktorý spôsobí, že Google bude mať pred všetkými náskok. A že jeho „silné reči“ netreba brať na ľahkú váhu, dokazujú obdivuhodné výsledky, ktoré sú azda najviac odzrkadlené v prehliadači Chrome. Ten práve Pichai dokázal vyšperkovať na pozíciu jednotky v počítačoch či androidových mobiloch.
Reálna vízia či len robotické sci-fi?
Nenápadný, metodický mysliteľ, teda Pichai, ktorý sa trápi skôr budúcnosťou počítačovej vedy, akoby mal baviť zástupy s pomocou choreografie a produktových prezentácií, za krátku dobu šéfovania v Google už aj odprezentoval prvé výsledky. Jedným je smart speaker s názvom Google Home, ktorý má súperiť s Echom od Amazonu (a možno aj s tým, čo údajne vyvíja Apple) a tým druhým messaging aplikácia Allo. Obe už bežia vďaka novej službe, ktorú Pichai volá „Google assistent“, čo je nový pokus o konverzačný počítač.
Ide o interaktívny spôsob, ako komunikovať s Googlom. Objednáte si takto lístok, kúpite letenky, pustíte hudbu, zariadite stretnutia, odpoviete na správu. Asistent od Google vie e-mail za vás aj napísať. Poradí vám, aby ste pred Dňom matiek kúpili kvety alebo sa zbalili na najbližšiu cestu. Dokáže nadviazať na prerušenú debatu tam, kde sa skončila. Inými slovami, bude čakať na vaše povely, vo vašom telefóne, v speakri, v televízii, v aute, v hodinkách, vlastne všade. Jediným háčikom, a síce markantne dôležitým, ostáva, že bude trvať roky, kým asistent dokáže všetko, na čo má potenciál. Sám Pichaj hovorí, že naprogramovať ho bude ťažšie, ako keď Page a Sergey Brin vymysleli samotný vyhľadávač.
Karty sú rozdané. Kto vytiahne žolíka?
V Amazone pracuje viac ako tisíc ľudí na inteligentnom asistentovi Alexa, ktorý je motorom rodiny produktov Echo. Tretie strany ho teda môžu zabudovať do ich zariadení. Apple je priekopníkom kategórie produktov typu digitálny asistent, vďaka Siri. Vývojári sa tento systém neustále snažia vylepšovať, pričom sa Siri zrejme otvorí developerom. Rýchlo rastúci tím vo Facebooku zas vyvíja virtuálneho asistenta „M“ a inteligentné četovacie (ro)boty v prostredí Messengera. Nie menšia skupina ľudí z Microsoftu naopak pracuje na službách, ktoré tretím stranám umožnia používať nástroje taktiež na báze AI.
Ak sa napokon oblasťou, v ktorej sa rozšíria boty a iné digitálne služby, stane počítačová konverzácia a messaging, teda nie desktopový počítač a tiež nie inteligentný telefón, potom Google potrebuje v týchto službách získať pozíciu, a to rýchlo a efektívne. Tak ako sa to snažia Facebook, Microsoft, Amazon a azda aj Apple. Nezodpovedanou otázkou teda ostáva, ktorá taktika vývoja v tejto robotickej vojne bude „na konci dňa“ úspešná. (zdroj: forbes.sk)